Ikarus

16. března 2008 v 20:23 | Tirák
Ikarus 280.08
Od roku 1977 se jezdily tyto kloubové vozy v Praze, ale i v jiných městech. Tento typ autobusu byl velice rozšířený, především díky své vysoké kapacitě. Do této doby jezdily autobusy pouze krátké a nebo s vlečným vozem, které měli kapacitu asi 110 lidí. Avšak Ikarus, který byl prvním kloubovým autobusem jezdící v Čechách, byl velice oblíbený i přes to, že se dovážel z Maďarska.
Jen do Prahy bylo pořízeno od roku 1977 do roku 1999 šest set jedenáct těchto vozů. Bohužel tyto vozy v roce 99 v Praze dojezdily, ale na menších městech jezdily a možná ještě jezdí dál. V roce 1990 jezdilo v Praze 378 vozů!!! Poslední zpráva o jezdících kloubových Ikarusech v táboře je z Tábora, kde jich jezdilo hned několik rekonstruovaných na konci roku 2005, protože jejich technický stav a jejich zastaralé, hlučné motory už nesplňují dnešní nároky obyvatel a cestujících.
Maximální rychlost Ikarus byla 62,8km/h, ovšem při této rychlosti se div nerozpadl. Jejich výkon byl 192 koní (vozy vyrobené v roce 1977), ostatní měli výkon 220 koní (to má zhruba dnes i krátká Karosa B 731). Tento autobus byl velice spolehlivý, ale hlučný a poměrně lehký- jen 12 tun (dnešní nízkopodlažní vozy mají 17 tun a kapacitu 155 lidí) a měl kapacitu 140 cestujících. To bylo na tu dobu hodně, ale i přesto jezdily v Praze necpané k prasknutí.
Tento autobus měl čtyři dveře, které byly otevírány vzduchem. Každé dveře byly rozděleny na 2 půlky, které se otevíraly dovnitř tím, že byly obě půlky rozdělené na 2 čtvrtky. Nepřál bych nikomu, aby ho skřípl Ikarus, protože ty dveře se zavíraly jedním, ale o to prudším prásknutím a dostat to do rozkroku by znamenalo kastraci…..
Ale ne všechny Ikarus 280.08 měly stejný motor. Měli tři různé motory- první typ měli autobusy z roku 1977, druhý autobusy z let 1979 až 1986 a en poslední měli vozy vyrobené od roku 1987 do roku 1992, kdy je částečně vystřídali autobusy B- 741 a později B 941 B- 941/E.
Člověk by nevěřil, že se mohl setkat v roce 1999 v Praze s Ikarusem a hned za ním s autobusy např. Karosou 2070.23 nebo 2070.24 (nízkopodlažní vozy např. 3048), nebo Karosou B 941 se kterou jezdily 3 roky současí ně. Uvědomte si, jaký je to obrovský rozdíl mezi Ikarusem 280.08 a Karosou B 941 E. Zkuste je srovnat a uvidíte jak se zlepšila kvalita autobusů a jejich vybavení.
Neexistoval však jen tento typ kloubového Ikarus, existovala i jeho meziměstská verze tohoto autobusu, která nesla název Ikarus 280.10.
Tento autobus měl pouze dvoje dveře a to snad byl jediný rozdíl od Ikarus 280.08. Tyto autobusy vlastnila především firma ČSAD, ale bohužel se mi nikdy nepodařilo jet tímto typem autobusu a pokud ano, tak si to už nepamatuji.
Ale já osobně jsem měl Ikarus rád a myslím si, že by klidně ještě někdy jezdit mohly.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama